Marions Blogbeiträge zu Philosophie
Marion unterhält sich mit Schöngeistern, Philosophen, Künstlern, Unternehmern und Technikern. Soweit die gar nicht neue Idee, die vor über 20 Jahren “geboren” wurde (siehe weiter unten). Hier ein aktuelles Beispiel.
Die Gäste des Salon WWW in der Lounge der Semantic Web Company werden zum Ideen- und Meinungsaustausch zu einem aktuellen Thema geladen, wobei es zumeist zwei oder drei Talk-Gäste geben wird, die den inhaltlichen Rahmen erlebbar machen. Es geht grundsätzlich um aktuelle Entwicklungen im Bereich Internet, Vernetzung, Technologie und Gesellschaft.
Worüber wir auch reden, in diesem Kontext wird es das Netz sein wollen wir das Neue und das Unerwartete – die Frage und die Antwort.
Der Salon diente schon zwischen dem 18. und 20. Jahrhundert dem freien Ideenaustausch. Der zumeist private gesellschaftliche Treffpunkt bot Platz für Diskussionen, Lesungen oder musikalische Veranstaltungen.
Marions Salon
(Urkonzept 1989, Neuauflage 2008/09 in der Philosophischen Werkstatt R2)
Marion Fugléwicz-Bren, www.marions.at, Journalistin, Autorin, PR-Beraterin – kennt viele spannende Menschen.
Was Facebook heute macht, hab ich schon mit 11 Jahren in meiner Klasse gemacht, da waren die Gründer von Facebook, XING und Konsorten wahrscheinlich noch nicht mal geboren. Ich war schon immer eine Art Hirtenhund, wollte die Schäfchen meiner Umgebung zusammenhalten und Menschen, die irgendwie zusammenpassten, weil sie ähnliche Interessen hatten, miteinander bekannt machen. Einen Anspruch hatte ich damals schon: Ich wollte das Ganze, das totale Gesamtkunstwerk.
In den späten 80-ern sagte ein visionärer Freund zu mir: Mach doch wieder eine Veranstaltung, dann kommen sie alle – jeder weiß, wenn Marion was macht, dann gibt´s sicher spannende Themen und man trifft tolle und interessante Menschen. Nenn das Ding Marion´s Salon.
Über zwanzig Jahre hat´s gedauert, jetzt könnt ich´s doch tatsächlich angehen.
VERANSTALTUNGSREIHE 1:
PHILOSOPHIE IM ALLTAG. GFÖHLER GESPRÄCHE *).
VERANSTALTUNGSREIHE 2:
COACHING, SEMINARE ZU SPEZIELLEN THEMEN.
u.a. Schreibworkshops zu allen Arten des Schreibens, PR, Medienarbeit etc.
VERANSTALTUNGSREIHE 3:
POETRY SLAM. WORKSHOP, EVENT
*) GFÖHLER GESPRÄCHE
Philosophische Themenabende (Stand 2008)
In einer Zeit der stetig zunehmenden Informationsüberschwemmung wird es zusehends drängender, sich auf alte Werte zu besinnen, neue zu generieren und darüber hinaus Themen zu identifizieren, die subjektive und objektive Bedeutung für das eigene Leben haben.
Das Konzept Gföhler Gespräche entstand wie so oft aus einem Zufall. Der Tradition meines Elternhauses entsprach seit meiner frühesten Kindheit eine konsequente tolerante und wunderbare Diskussions- und Gesprächskultur, der ich mein bereits im frühkindlichen Leben verankertes ausgeprägtes Interesse für Lebensfragen sowie letztlich mein Philosophiestudium – verdanke. Die sonntägliche Fragestunde, die meine geplagten Eltern eingerichtet hatten, da ich ununterbrochen alle möglichen und noch mehr unmögliche Fragen stellte, hatte schon in meinem kindlichen Freundeskreis hohe Vorbildfunktion.
Die mittlerweile nicht mehr existente Sommerresidenz am Gföhl, in deren Kaminzimmer es zahllose Gespräche und Diskussionen mit Freunden und Gästen gab, gibt es zwar in dieser Form nicht mehr; aber die Idee soll weitergelebt und getragen werden.
Themen entstehen aus einem Bedürfnis, das einer persönlichen Lebenssituation entspringt oder aus einer aktuellen Begebenheit.
Voraussetzung an der Teilnahme sind Interesse, Emotion und die Fähigkeit, Freude an intellektueller Auseinandersetzung zu empfinden.
- Faust-Mephisto als Konzept
(Mephisto: Betriebssystem Versuchung) Dazu Video – DR. FAUST – EIN ZEITGENOSSE?
(ORF-Sendung: KREUZ UND QUER)
Der “Faust”: ein Stück der Superlative. 60 Jahre hat Goethe daran gearbeitet. Es gilt als das bekannteste Theaterstück der deutschsprachigen Literatur. Worum geht es? Wer ist dieser Dr. Heinrich Faust? Ein Zeitgenosse? Oder handelt es sich bei dem 200 Jahre alten Stück bloß um totes Bildungsgut? Goethe hat vielfache Bezüge zur abendländischen Geistesgeschichte eingearbeitet. Lässt sich das verstehen und hat das für uns heute noch eine Bedeutung? Die Diskussion leitet Michael Hofer. Gäste: Liessmann u.a.
MEPHISTO – BETRIEBSSYSTEM VERSUCHUNG
Vor 200 Jahren ist Goethes “Faust” – eines der bedeutendsten und meistzitierten Werke der deutschen Literatur – erschienen. Mephisto hat darin die Funktion, den Metaphysiker Faust zur Immanenz und zum Lebensgenuss anzustiften. Als Versucher verwickelt Mephisto Faust in viele Projekte, die zeitgemäßer nicht sein könnten: Sexualisierung, Kapitalisierung, Wissenschaftsexplosion. Goethe hat Mephisto, also das so genannte “Böse”, zur Antriebskraft moderner Produktivität gemacht und gleichzeitig auch die Ambivalenz der verschiedenen Versuchungen und der Errungenschaften der Moderne aufgezeigt. Ein Film der den Fragen nachgeht: Wie böse ist Mephisto wirklich und welchen mephistophelischen Versuchungen setzt sich der moderne Mensch tagtäglich aus?
http://tv.orf.at/program/orf2/20081007/446181001/
http://tv.orf.at/program/orf2/20081007/430462201/
- Was macht Charisma aus?
Gegen den Strom schwimmen. Anders sein. Regeln brechen. (Alles) In Frage stellen. Sich immer wieder neu erfinden. Strahlkraft immer neu beleben können. Kann man zu schnell unterwegs sein?
- Ich hatte tausend Leben und nahm nur eins
Gedanken und Argumente. Buch: Cees Noteboom. Hg. Rüdiger Safranski.
Zur Diskussion:
- Seelenwanderung findet nicht nach, sondern während des Lebens statt.
- Schriftsteller befinden sich nicht in ihren Standbildern, sondern in ihren Büchern.
Geschichte: Wir befinden uns immer darin. Wie in Raum und Zeit. Geschichte ohne Menschen.
und….
Wie würde unsere Gesellschaft aussehen, beziehungsweise funktionieren, wenn es keine Philosophie gäbe?
Weitere Denkanstöße hier.
Mögliche Themen:
Chasing and understanding memory, intelligent synapses and the concept of lying (on the web).
June 03, 2008 By: Marion Fuglewicz-Bren Category: Semantics & Philosophy
It´s hard not to be fascinated by questions like how the brains are working, how memories emerge and whether synapses can be intelligent? On the web, the idea of the wisdom of crowds or massively distributed systems are hardly new. <We> really seems to be better than <me>. But how should we deal with new ethics and behaviors?
Within the last days I came across two fascinating scientists: Eric Kandel and Volker Sommer. Thinking about how this can all be applied to the Semantic Web leads to hundreds of associations.
Since last week the Nobel laureate Eric Kandel has been staying in Vienna. Said to be the rockstar of brain research, Kandel is giving several talks and held a press conference ( derstandard.at, in German). The German director Petra Seeger made a documentary about the life and work of Eric Kandel which premiered on May 26, in Vienna. If you have the chance to see it, you shouldn´t miss the movie Auf der Suche nach dem Gedächtnis in the Wiener Votivkino.
What are memories? How are they generated? How do they work? The Los Angeles Times features a four-part article on Chasing Memory.
“It is because the neurons are not physically connected that communication between them is never certain. You never know whether a key is going to find a lock. This is thought to be why any cognitive activity, including memory, is approximate. Sometimes the connections are made; other times they are not. ( ) The hypothesis can be summarized by saying: After two neurons have successfully made contact once that is, after the neurotransmitters have attached to receptors the next time the original cell releases its neurotransmitters, there is a much greater chance the neighboring cell will receive them. There is a greater chance a key will find a lock.”
So – what´s the conclusion of this? What does it mean for the Semantic Web research? Collaboration? Social Semantic Web? One more aspect:
The lie in social networks.
Volker Sommer, Professor of Evolutionary Anthropology in the University of London, talks in an interview about the necessity of lying. His book Lob der Lüge. Täuschung und Selbstbetrug bei Tier und Mensch, which might be translated as “Praise of the Lie”, stresses the fact that one – whether man or animal – sometimes has no chance than lying in order to survive. As a matter of fact, apes have the ability to lie. Our world is so competitive that this behavior is a sine qua non. Deceptive body language, such as feints that mislead as to the intended direction of attack or flight, is observed in many species including wolves.
And what about semantics?
Ludwig Wittgenstein: Lying is a language game – it needs to be trained. Das Lügen ist ein Sprachspiel, das gelernt sein will, wie jedes andre. (Aus: Philosophische Untersuchungen, S. 249.)
What this means for social networks? As a fan of fantasy as such I love the conception. As a working person I wonder what´s going to happen.
As always very curious about future developments
Tags: Philosophie, Eric Kandel, Lies, Ludwig Wittgenstein, Lying, Volker Sommer
Semantics and Universal Metaphors of Time
July 08, 2008 By: Marion Fuglewicz-Bren Category: Semantics & Philosophy
A conference at Freie Universität Berlinin the end of June was dedicated to “NOW AND THEN. Temporal Experience in Film, Literature and Philosophy” (Jetzt und dann. Zeiterfahrung in Film, Literatur und Philosophie) . This led me to thinking about time as such – especially concerning media and maybe blogs like this one.
What is news? What impact does news have on people? What about time? One of the most enigmatic aspects of experience concerns time. Since pre-Socratic times, scholars have speculated about the nature of time, asking questions such as: What is time? Where does it come from? Where does it go? What is its structure?
“In many respects aesthetic experience is bound to time: the time of reading, the rhythm of a filmic montage, the temporal construction of a story. Without such temporal markers as these, aesthetic experience would neither be comprehensible nor would it even be possible. Poetological and philosophical reflection on the temporal basis of aesthetic experience give shape to questions as addressing the subjectivity of temporal experience through aesthetic form how temporality and causality leave their mark in experience how to treat âactualityâ as an aesthetically significant topos of Modernityâ and more. [Source]
It was not astonishing to me that I found a book called Semantics and Experience: Universal Metaphors of Time in English, Mandarin, Hindi and Sesotho (Parallax: Re-visions of Culture and Society). The author Hoyt Alverson says that people everywhere experience time in fundamentally similar ways. Alverson begins by studying time expressions in collocations stock phrases, idioms, aphorism, or other formulaic expressions.
Are there universal as well as culturally particular experiences and expressions of time? In Semantics and Experience, Alverson questions the widely held anthropological assumption that temporal expression and experience represent little more than local cultural constructions. Drawing on extensive data from four widely divergent languages and cultures English, Mandarin, Hindi and Sesotho he argues that people everywhere experience time in fundamentally similar ways. Alverson examines the metaphors that often compose these collocations and discovers that five basic, universal categories of temporal expression and experience appear in all four languages despite the independence of these languages from one another and despite the differing conditions of belief, knowledge and institutional structure among their respective cultures. While metaphorically constituted collocations do reflect culturally particular features of ideology, Alverson concludes, they clearly reflect universals of time as well. Semantics and Experience offers linguistic analysis of time expressions in four radically different languages and cultures. It reveals not only how such expressions vary as a function of ideological and cultural differences but also how, despite these differences, they reveal a basic similarity that points to their origin in a pan-human approach to the construction and cognition of space. [Source]
The book which is currently out of print was written in 1994. Obsolete? Not at all, that I am confident of. The most significant metaphor of Semantics to my mind is understanding, comprehending, appreciating one another. This might sound wordly-innocent but I´m sure it´s the future of living together and should somehow relativize many concepts of ivory towers. There will always be differences, stakeholders, communities. This is essential and healthful. All the more it needs comprehension.
So what about Semantic Web? Where is the context here? Hoping to hear that from all of you – every now and then
Marion.
Tags: Free University of Berlin, Freie Universität Berlin, Philosophy, Semantic Web
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